Fördelar med att dansa

Vem gillar inte bra musik och att få kunna röra sig till musiken i den stil man själv vill, dans är en fantastisk rörelseform och det är en bra träningsform också.

Populära danser nu och då

Det finns inget bättre än lite musik, man känner rytmer och takten sprätta i hela kroppen, du vill bara upp och dansa. Hur du än dansar så gör det väldigt mycket för både din kropp och själ. Att ta danslektioner regelbundet är inte bara bra för din kropp utan även fr din själ och knopp. Du får arbeta med hjärnan vilket är bra när du exempelvis ska lära dig nya steg eller ett helt dansnummer. Du träffar nya vänner oh ni delar samma intressen, samt att du rör på dig vilket är bra för kroppen och alla dess organ. Det finns en hel del olika danstyper, foxtrot, samba, bugg, jitterbugg, salsa, tango, vals ja en hel del som sagt. De danser med tempo i är de som ger bäst resultat på kroppen, men även de lugnare danserna kan medföra en harmonisk känsla i kroppen. Du slappnar av samtidigt som du rör på dig. Kan man inte dansa från början så finns det danslektioner man kan ta, detta kostar oftast pengar men kan vara så värt det och är framförallt mycket roligare aktivitet är ett gym. Du stärker inte bara din kropp och dina leder utan även ditt självförtroende. När du kommer in i danssalen och ser alla dessa människor kanske du känner dig osäker på dig själv. I själva verket så gör nog alla andra det också. Ni kommer alla in i en nybörjarkurs och alla kan lika mycket eller lite. Ni radar upp er och en danslärare presenterar sig, i vissa klasser beroende på antal deltagare så kanske man kan få presentera sig själv också lite kort men det är inte nödvändigt.

Dansläraren presenterar grunderna i dansen och musiken sätts igång, nu börjar alla att röra på sig lätt till musiken. En uppvärmning kommer att ske och detta är för att få igång kroppens blodcirkulation och man stretchar även muskler och leder. I vissa danser så handlar det inte alltid om att få upp pulsen och att bränna kalorier utan också för att hitta sig själv och finna ett lugn, man får uttrycka sina känslor på ett mer kreativt sätt och på sitt eget sätt. Alla dansar inte likadant även om det är samma dansstil, ett bra sätt att få uttrycka sig är om man själv kan komma på en koreografi i din egen stil. När du dansar utsöndras två hormoner som påverkar dig, dessa är dopamin oh serotonin dessa leder till minskad stress och man ökar sina lyckokänslor, man kan även minska smärta och depression. En studie av M. Joe Verghese menar på att man skyddar hjärnan i det långa loppet, man stimulerar hjärnaktiviteten samt det centrala nervsystemet, och som vilken dans som helst så är det fruktansvärt kul att dansa och man blir glad av det. Alla kan inte dansa men huvudsaken är att du har kul i alla fall.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *